Podcast for Aftenposten

Podcasten kan høres på Aftenposten sine sider og hos Podme.

Endelig kan vi slippe nyheten om podcasten «Vi må snakke om…»! Stor stas å få oppdraget med å produsere denne podcasten som er en del av Aftenposten sin podcastkatalog.

I podkasten «Vi må snakke om…» dykker programleder Oda Weider-Krog og samlivsterapeut Frode Thuen ned i hverdagens utfordringer for par. Hvem skal ta oppvasken? Hvordan ha sex som småbarnsforeldre? Og hva skjer om partneren er utro?

Denne podkasten er laget gjennom en samarbeidsavtale Aftenposten har med selskapet The We Effect. Anticast produksjoner har lenge samarbeidet med The We Effect om stream av Godt samliv kurs via VI appen, og synes det var veldig stas da vi ble valgt til å produsere denne podcasten.

En stor takk til Bergen Lydstudio som er en fast samarbeidspartner til Anticast produksjoner når etterarbeid på lyd skal gjøres.

Podcasten er tilgjengelig på Aftenposten sine nettsider og hos Podme.

Så mange plattformer som mulig

Hva hadde skjedd om du startet podcasting for 15 år siden, eller gått i gang med YouTube kanal i 2005? Mest sannsynlig hadde du (hvis hadde jobbet langsiktig og hardt) hatt et stort publikum.

Dessverre hiver vi oss på en god stund etter at festen er i gang. Og hva gjør man da for å bli hørt i mylderet av stemmer? Er det engang vits i å gå i gang?

Svaret er ja! Det er vits i å gå i gang. Men det kan være lurt å tenke på følgende:

  • Ikke forvent de store lyttertallene eller seertallene med det første. (Ja, du kan booste det opp med å putte penger i markedsføring, men penger dekker ikke hele bildet)
  • Tenk langsiktig. Om du skal bygge en stemme må du være en stemme. OVER TID. Tillit og antall følgere tar tid å bygge. Tenk langdistanse i stedet for sprint.
  • Skap nyttig innhold. Folk er alltid på jakt etter ny kunnskap eller å få løst noen problemer eller utfordringer.
  • Kontinuitet. Hold et jevnt tempo på det du leverer. Vet lytterne dine at podcasten din kommer ut én gang i uken eller plutselig? Dukker YouTube videoen opp en sjelden gang? Jevn frekvens er stikkordet.
  • Så mange plattformer som mulig. Ok, her er det nok mange som detter av. Men dette er viktig. Om du har et viktig budskap du ønsker å spre til så mange som mulig, tenk gjennom hvilke plattformer du bruker for å gjøre dette. Alle er ikke på én plattform. Podcast, YouTube, Blogg (nettside, Medium etc), Instagram, Snapchat, LinkedIn, Facebook, TikTok … Alt dette? Poenget er, hvor er folk? Hvem er på de ulike plattformene? Hvem ønsker du å nå?

De færreste hadde vurdert podcast som plattform for sin virksomhet før pandemien. Enda færre vurderte å streame møtet, undervisningen eller konserten før koronaen dukket opp.

Så, hva gjør du med innholdet ditt? Hvor får folk tak i tjenesten eller produktet ditt?

Ny podcast om sosialt entreprenørskap

I dag ble første av ti episoder sluppet av Impact Hub Bergen sin podcast, Impact Cast. En podcast hvor du får møte ulike sosiale entreprenører som setter spor i samfunnet med arbeidet de gjør.

Silje Grastveit, gründer av Impact Hub Bergen, og host i podcasten snakker med de ulike gründerne og prøver å finne ut hva som er drivkraften deres og hvor de finner motet til å bare gå i gang.

Stor stas for Anticast produksjoner å få muligheten til å produsere denne viktige podcasten.

Du kan høre den alle steder hvor du hører podcast, eller bra trykke her.

Streaming- og videoproduksjon

2020 ble året hvor de aller fleste av oss ble brått kjent med møtevirksomhet og formidling via internett. Mengder av timer har vi tilbrakt foran skjermen på plattformer som Teams, Zoom, Skype, YouTube eller lignende. Vi har kommet tett på privatlivet hvor hjemmekontorene i ulike fasonger har blitt kringkastet via webkameraet. Noen litt mer heldige enn andre.

Det er ingen tvil om at det er mye positivt å si om den digitale møtevirksomheten. Betydelig mindre reising og mer fleksibilitet. Samtidig kan ikke digitale møter erstatte fysiske møter mellom mennesker.

At vi i årene fremover kommer til å være mer i det digitale møterommet enn før COVID-19 er garantert. Det er kommet for å bli.

Som oftest holder å bruke webkameraet på pc’en i møtet. Men noen ganger kan det være man kommer litt til kort på hjemmekontoret når man skal for eksempel holde det foredraget eller vise den presentasjonen i møtet.

Anticast produksjoner har i 2020 fått gleden av å bistå flere aktører med å streame foredrag og presentasjoner eller gjøre opptak av video til bruk seinere. En tjeneste vi ser stadig flere ønsker da webkameraet på pc’en ikke alltid strekker til. Med god lyd og bra bildekvalitet blir opplevelsen for seer mye bedre.

Ønsker du hjelp til å streame eller ta opp video? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat og et pristilbud. Vi har studio hvor vi kan benytte flere kamera, gi deg god lyd og vise presentasjonen din på en profesjonell måte.

Promokort fra Spotify

En god nyhet til alle som ser etter nye muligheter for å spre podcasten sin på en smart måte. Nå har Spotify gjort en liten vri for å spre podcasten din i sosiale medier på en fin måte. De har gjort det mulig å generere såkalte promokort som kan deles i sosiale mediekanaler (se link lenger nede).

Man har mulighet til å velge mellom ulike design og størrelser som er tilpasset ulike SOME kanaler. Smart å bruke for å spre ditt podcastinnhold.

Her finner du link til Spotify sin promokortside:
https://promocards.byspotify.com

Anticast produserer og bistår med råd til deg som ønsker å starte podcast. Vi tilbyr studio, lyd og produksjon. I tillegg mulighet for å komme ut til bedrifter eller bare være med som sparringspartner. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat. Kontaktinfo finner du på våre kontaktsider.

Kjærlighet i kulturen

Bjørk Matheasdatter og Frode Thuen er begge etablerte navn som i en årrekke har jobbet med parterapi og relasjoner. Nå har de lansert sin første podcast i lag, Kjærlighet i kulturen, og Anticast har vært så heldige å få produsere den.

I løpet av fire dager har vi laget åtte episoder i studioet vårt i Bergen. Episodene slippes ukentlig denne høsten og første episode ble lansert i dag.

Podcasten tar opp aktuelle bøker, filmer og tv-serier danner bakgrunn for samtaler om parforhold, relasjoner og kjærlighet. 

Hør podcasten her

Hvordan forbedre introen til podcasten

Hei og velkommen! For et fint vær det er i dag. På vei til jobb i dag, så… Vet du hva sønnen min sa i dag da vi stod opp? Det er sååå digg med ferie! Uansett, velkommen til denne bloggposten.

Ikke akkurat noen god intro til en bloggpost. Vel, sånn starter mange podcaster. Famlende. Uten å gi noen klar retning til lytteren om hvem de hører på eller hva det handler om. Lytterne avgjør innen første minutt om de skal høre videre på podcasten eller gå videre. Derfor er en god introduksjon av både podcasten og episoden avgjørende.

En måte å se det for seg er at hver episode er aller første episode for lytteren. Ja, med mindre du har et par hundre tusen lyttere allerede. Men for alle andre kan det være greit å tenke at denne episoden er for nye lyttere. Du skal gjøre det enkelt for lytterne å forstå hva det dreier seg om og bli med videre.

Her er noen enkle tips å ha med seg når du skal gjøre en intro

  • Jingel – Velg deg en jingel som passer podcasten din. Husk at denne faste melodien gir lytterne en gjenkjennelse av hva de lytter til. Musikken du velger å ha på podcasten din skaper følelser, vær derfor nøye med valg av jingel.
  • Introduser podcasten – Bruk de første 20 sekundene på å fortelle om podcasten. En fast, kort og konsis setning som beskriver podcasten din og hvem som er programleder.
  • Dagens episode – Gi lytterne en konkret beskrivelse av hva som venter i dagens episode. Det er dette som skal få de med videre inn i episoden. Del gjerne tre ting som snakkes om i den konkrete episoden. Har du en gjest, fortell hvem som er gjest og noen korte punkter av hva dere snakker om i episoden.
  • Sist, men ikke minst – spill inn introen til slutt. Da har du full oversikt over hva som er blitt snakket om og kan gi en god teaser på hva som venter.

Anticast produserer og bistår med råd til deg som ønsker å starte podcast. Vi tilbyr studio, lyd og produksjon. I tillegg mulighet for å komme ut til bedrifter eller bare være med som sparringspartner. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat. Kontaktinfo finner du på våre kontaktsider.

Syv av ti hører hele podcastepisoden

«Alle» snakker om podcast, men hvor stort er det egentlig? Og er det lurt å vurdere det som plattform for deg eller din bedrift?

Tall fra pod rapporten 2020 i Norge gir oss en god pekepinn på hvor landet ligger nå og hvor ting er på vei når det gjelder podcast.

Noen nøkkeltall:

  • Nordmenn konsumerer 17,24 timer med lydinnhold hver uke.
  • Podcast står for 11% av det totale lydkonsumet.
  • Podcastlytting står sterkest blant de yngre, (15-44 år).
  • 90 % kjenner til podcast.
  • 60 % av befolkningen hører podcast i større eller mindre grad.
  • 31 % hører podcast hver uke.
  • Hele 7 av 10 hører hele podcasten og skipper ikke.
  • Spotify er den foretrukne lytteplattformen rett foran Apple.
  • 90 % bruker mobiltelefonen til å lytte til podcast

Det er også en svært liten andel som oppgir at de ikke tror de kommer til å lytte til podcast i fremtiden. Det kan tyde på at podcastmarkedet er i vekst og et smart sted å etablere seg om man ønsker å nå frem til folk. At hele 7 av 10 hører hele episoder betyr også at tilliten til det man velger å høre på er stor. For potensielle annonsører bør det dermed ringe noen bjeller, for her er det store muligheter.

Bør du eller din bedrift vurdere podcast? Definitivt ja. Litt av poenget er å kunne etablere noe mens det enda er i god vekst, og ikke vente til alle andre har hoppet på.

Anticast produserer og bistår med råd til deg som ønsker å starte podcast. Vi tilbyr studio, lyd og produksjon. I tillegg mulighet for å komme ut til bedrifter eller bare være med som sparringspartner. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat. Kontaktinfo finner du på våre kontaktsider.

Podcast appen til Apple blir ny

Apple har annonsert at i forbindelse med nye iOS14 og macOS11 (kommer tidlig høst 2020) så vil Apple også gjøre en overhaling av podcastappen. De vil i større grad tilby kuraterte podforslag basert på hva lytteren hører på.

Den nye funksjonen har de kalt «Smarter listen now».

Rett og slett mer brukervennlig. Dette er positivt med tanke på at det er vanskelig å finne frem i podcastjungelen. Og ikke minst vil de nok justere med tanke på at blant annet Spotify stadig spiser mer av podcastmarkedet som Apple i så mange år har vært enerådende.

——–

Anticast produserer og bistår med råd til deg som ønsker å starte podcast. Vi kan tilby studio, mulighet for å komme ut til bedrifter eller bare være med som sparringspartner. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat. Kontaktinfo finner du på våre kontaktsider.