Så mange plattformer som mulig

Hva hadde skjedd om du startet podcasting for 15 år siden, eller gått i gang med YouTube kanal i 2005? Mest sannsynlig hadde du (hvis hadde jobbet langsiktig og hardt) hatt et stort publikum.

Dessverre hiver vi oss på en god stund etter at festen er i gang. Og hva gjør man da for å bli hørt i mylderet av stemmer? Er det engang vits i å gå i gang?

Svaret er ja! Det er vits i å gå i gang. Men det kan være lurt å tenke på følgende:

  • Ikke forvent de store lyttertallene eller seertallene med det første. (Ja, du kan booste det opp med å putte penger i markedsføring, men penger dekker ikke hele bildet)
  • Tenk langsiktig. Om du skal bygge en stemme må du være en stemme. OVER TID. Tillit og antall følgere tar tid å bygge. Tenk langdistanse i stedet for sprint.
  • Skap nyttig innhold. Folk er alltid på jakt etter ny kunnskap eller å få løst noen problemer eller utfordringer.
  • Kontinuitet. Hold et jevnt tempo på det du leverer. Vet lytterne dine at podcasten din kommer ut én gang i uken eller plutselig? Dukker YouTube videoen opp en sjelden gang? Jevn frekvens er stikkordet.
  • Så mange plattformer som mulig. Ok, her er det nok mange som detter av. Men dette er viktig. Om du har et viktig budskap du ønsker å spre til så mange som mulig, tenk gjennom hvilke plattformer du bruker for å gjøre dette. Alle er ikke på én plattform. Podcast, YouTube, Blogg (nettside, Medium etc), Instagram, Snapchat, LinkedIn, Facebook, TikTok … Alt dette? Poenget er, hvor er folk? Hvem er på de ulike plattformene? Hvem ønsker du å nå?

De færreste hadde vurdert podcast som plattform for sin virksomhet før pandemien. Enda færre vurderte å streame møtet, undervisningen eller konserten før koronaen dukket opp.

Så, hva gjør du med innholdet ditt? Hvor får folk tak i tjenesten eller produktet ditt?