Syv av ti hører hele podcastepisoden

«Alle» snakker om podcast, men hvor stort er det egentlig? Og er det lurt å vurdere det som plattform for deg eller din bedrift?

Tall fra pod rapporten 2020 i Norge gir oss en god pekepinn på hvor landet ligger nå og hvor ting er på vei når det gjelder podcast.

Noen nøkkeltall:

  • Nordmenn konsumerer 17,24 timer med lydinnhold hver uke.
  • Podcast står for 11% av det totale lydkonsumet.
  • Podcastlytting står sterkest blant de yngre, (15-44 år).
  • 90 % kjenner til podcast.
  • 60 % av befolkningen hører podcast i større eller mindre grad.
  • 31 % hører podcast hver uke.
  • Hele 7 av 10 hører hele podcasten og skipper ikke.
  • Spotify er den foretrukne lytteplattformen rett foran Apple.
  • 90 % bruker mobiltelefonen til å lytte til podcast

Det er også en svært liten andel som oppgir at de ikke tror de kommer til å lytte til podcast i fremtiden. Det kan tyde på at podcastmarkedet er i vekst og et smart sted å etablere seg om man ønsker å nå frem til folk. At hele 7 av 10 hører hele episoder betyr også at tilliten til det man velger å høre på er stor. For potensielle annonsører bør det dermed ringe noen bjeller, for her er det store muligheter.

Bør du eller din bedrift vurdere podcast? Definitivt ja. Litt av poenget er å kunne etablere noe mens det enda er i god vekst, og ikke vente til alle andre har hoppet på.

Anticast produserer og bistår med råd til deg som ønsker å starte podcast. Vi tilbyr studio, lyd og produksjon. I tillegg mulighet for å komme ut til bedrifter eller bare være med som sparringspartner. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat. Kontaktinfo finner du på våre kontaktsider.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *