Anticast
Først av alt, hva er en podcast?
Er du nybegynner i podcastuniverset? Først av alt, en podcast er (sagt veldig enkelt) lydformat – se for deg radio (uten musikk). Når man starter en podcast, så starter man egentlig en egen kanal. Denne kanalen gjøres tilgjengelig der folk hører podcast, på Spotify, Apple sin egen podcast app, Soundcloud m.fl. Gjennom din podcastkanal publiserer du episoder som er tilgjengelig for folk å lytte til. Mobiltelefonen er som oftest den foretrukne måten å lytte til podcast. Ved at lyttere abonnerer på din podcast, vil de få dine nye podcastepisoder automatisk opp på sin foretrukne lytteplattform.
Det har skjedd en ekspolosjon i podcastuniverset. Tall fra IPOS viser at omtrentlig 1,3 millioner nordmenn hører en podcast hver måned.
Men, hvorfor starte med podcasting?
Det korte svaret på det er endring. Verden endrer seg fort. Teknologien utvikler seg hurtig. Og vanene våre beveger seg i takt med dette. Det som funket i går funker kanskje ikke i morgen. Derfor må man som formidler også bevege seg. Stadig færre ser lineær TV. For mange unge og unge voksne er mobil / nettbrett og datamaskinen den foretrukne plattformen man konsumerer innhold på.
Det samme ser vi med Radio. Stadig flere velger å høre podcaster de synes er interessante i stedet for å høre for eks. radio. Podcastformatet er optimalisert for mobilbrukere, lett tilgjengelig hele tiden. Du hører på det du er interessert i når du ønsker det. Et annet aspekt er at med en podcast i øret kan du gjøre flere ting på en gang; trene, lufte hunden, ta trikken til jobben, vaske opp etc.
Innhold
Når målgruppen din hører på podcaster er det en god idé å være tilstede der de er. Å nå målgruppen din med godt innhold gir markedsfordeler. Merk: godt innhold! Konkurransen er stor innenfor podcastformatet, så det gjelder å finne sin nisje og levere godt og interessant innhold til lytterne. Derfor tar også flere og flere bedrifter i bruk podcast som verktøy for å nå ut både til nye kunder, men også styrke relasjonen til eksisterende kunder.
En vanlig misforståelse for folk som vil starte podcast er podcasten må bli stor og kjent for at det skal være noen vits å drive med det. Ikke misforstå, det er topp om podcasten din får mange lyttere, men hele poenget her er at man bygger sin gruppe med lyttere. Og de lytterne som du har hører på deg fordi de liker det du leverer. Derfor er det viktig å ta vare på de lytterne du har og tenker langsiktig.
Kontinuitet (jevne mellomrom mellom hver episode) og langsiktighet gir resultater.
Lykke til med podcastingen!
Anticast produserer og bistår med råd til deg som ønsker å starte podcast. Vi kan tilby studio, mulighet for å komme ut til bedrifter eller bare være med som sparringspartner. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat. Kontaktinfo finner du på våre kontaktsider.